Bine aţi venit la BRIOBIT
De reţinut !

Ce este capacitatea bateriei ?
Capacitatea bateriei este mãrimea sarcinii electrice stocate în baterie. Ea se masoară în Ah.

Ce este curentul de descãrcare la rece?
Este curentul pe care o baterie nouã, complet încãrcatã, poate sã-l furnizeze continuu, timp de 10 sec. si asigurã la -18°C o tensiune minimã de 7.5V (EN).

Ce este capacitatea de rezervã?
Capacitatea de rezervã este perioada de timp în minute, în care o baterie poate mentine o descãrcare cu un curent de 25A, la temperatura de 25°C, pânã la o tensiune egalã sau mai mare de 10.5V (EN).

Ce este durata de viatã a bateriei?
Durata de viatã a bateriei este timpul în care bateria are performante acceptabile. Ea se mãsoarã în ani.

Ce este o baterie fãrã întretinere?
O baterie fãrã întretinere este o baterie care nu necesitã adãugare de apã distilatã, daca sistemul de încărcare de pe autovehicul functioneaza corect.

Ce efect are cãldura excesivã asupra bateriei?
Excesul de cãldurã cauzeazã evaporarea apei, proces care are loc mult mai rapid decât în conditii normale. Excesul de cãldurã are efecte negative si asupra grãtarelor pozitive.

Ce efect are temperatura scãzutã asupra bateriei?
Temperatura scãzutã reduce substantial puterea bateriei. La -18°C, bateria functioneazã numai la 40% din puterea pe care o poate da la 20°C.

Cât de des trebuie sã verificãm bateria?

In exploatare se verifica nivelul electrolitului, cel putin o data pe an la bateriile Silver, o data la 9 luni la bateriile BlueDynamic, o data la 6 luni la bateriile Standard. Nivelul electrolitului trebuie sa fie cu cca 20mm deasupra placilor. In cazul in care nivelul electrolitului scade sub valoarea indicată, se completează cu apa distilata sau demineralizata, niciodata cu acid sau apa de la robinet.
La bateriile dotate cu indicator de stare (ochi magic) starea de încărcare si nivelul electrolitului se pot aprecia observând culoarea acestuia:

  • transparent: nivel scazut, necesita completare
  • negru: nivel bun, baterie descarcata
  • verde: nivel bun, baterie incarcata

Cum sã alegem bateria potrivitã?
Cãutati în manualul masinii care baterie se potriveste modelului de vehicul pe care-l aveti. Aceeasi informatie o puteti obtine si din catalogul fabricantului de baterii - pe care-l detine cel care comercializeazã bateriile.

Ce se întâmplã dacã folosesc o baterie care are un curent mai mare de descãrcare la rece?
In acest caz, motorul porneste mai usor, în special în regiunile cu climat rece, iar sistemul de încãrcare nu este afectat.

Care este concentratia acidului sulfuric în solutia de electrolit dintr-un accumulator auto ?

Concentratia electrolitului dintr-o baterie auto care functioneaza in regim corect este de 37%. Aceasta carespunde unei densităti de 1,28g/cmc. Orice depăsiri semnificative înseamnă regimuri incorecte: subîncărcare (densitate < 1,24) sau supraîncărcare (scadere nivel electrolit).  

Ce este bateria de acumulatori auto ?

Bateria este un grup de celule galvanice, care transformã energia chimicã în energie electricã. O celulã galvanicã constã din doi electrozi (anod si catod) si o solutie de electrolit .

Ce rol are bateria de acumulatori ?

Bateria functioneazã ca si:
-sursa de energie pentru sistemul de pornire si aprindere initialã a motorului masinii
-sursa de energie suplimentarã - când cerintele electrice ale vehiculului depãsesc capacitatea de livrare a sistemului de încãrcare.
-stabilizator de tensiune în sistemul electric (reduce tensiunea înaltã tranzitorie) care ar deteriora componentele sistemului.

Acumulatorul

Anodul : Plumb poros, în formă metalică -grătar de Pb umplut cu Pb spongios -
Pb + SO 4 2- => PbSO 4 + 2e- 0,356V

Catodul : Dioxid de plumb (PbO2) -grătar de Pb umplut cu PbO2-
PbO 2 + SO 4 2- + 4H + + 2e- => PbSO 4 + 2H 2 O 1,685V

Reactia totală: Pb + PbO2 + 2H2SO4 -> 2PbSO4 + 2H2O

Electrolit : Acid sulfuric diluat
Tensiunea electrochimica per element: 2,05 V

 

Primul ajutor

In cazul stropirii cu acid sulfuric clătiti imediat ochii, timp de câteva minute, cu apă limpede. Apoi apelati la serviciile unui medic. Stropii de acid, de pe piele sau de pe haine, se vor îndepărta imediat cu un agent neutralizant sau lesie de săpun, dupa care se va clăti cu apă din abundentă. In cazul în care ati înghitit acid apelati de urgentă la medic.

Atentie, pericol de explozie

Nu fumati si nu lucrati cu flacară deschisă în vecinatatea acumulatorului.
Evitati scânteierile la manipularea cablurilor si a echipamentului electric al autovehiculului. Nu scurt circuitati bornele acumulatorului cu obiecte metalice.

Reciclarea acumulatoarelor uzate, conform HG 1057/2001. "Este interzisa aruncarea bateriilor si/sau a acumulatoarelor uzate pentru autovehicule." Este interzisă deversarea electrolitului din acumulatoarele uzate pentru autovehicule." " Acest produs trebuie predat dupa utilizare pentru valorificare."

Inainte de orice scoatere din serviciu , se va face o încărcare completă a acumulatorului. Nivelul si densitatea electrolitului trebuie să fie controlate o data la 30 de zile. Dacă densitatea d4,20 este inferioară valorii de 1,26 g/cm3 se recomandă reîncărcarea acumulatorului; procedând astfel se prelungeste durata de viată a acumulatorului.

Conditii de depozitare si transport

Acumulatoarele livrate cu electrolit, în stare încarcată, se depozitează cu dopurile bine închise, în încăperi uscate (umiditate maxima 70%), la temperaturi cuprinse între 5 si 30 grd C, ferite de căldura, radiatii solare si substante chimice.

Dupa o perioadă de depozitare, în conditiile precizate mai sus, sau de neutralizare timp de: 6 luni acumulatoarele se vor reîncărca, înainte de utilizare, urmând instructiunile, numai in cazul in care densitatea electrolitului scade sub 1,26 g/cm3.

Se interzice depozitarea altor produse peste acumulatoare.

Pe durata transportului se vor asigura conditiile necesare evitarii răsturnarii si lovirii acumulatoarelor.